angeline

Äppelpäppel

Kategori: Allmänt

Har skördat ungefär 1 miljard äpplen nu och i onsdags gjorde jag iordning två hinkar med äppelsaft. Jag älskar våran nya äppelklyftare, vilken grej, det halverade säkert tiden jag hade fått lägga ner på att skära äpplena. Idag tog jag upp saften och sällde upp på flaskor, det blev nog 8 liter, tur den gick att frysa. Har en påse med äpplen på trappen som ska få äran att bli pajer/kakor också innan dom blir förstörda. Sen ska jag bara lista ut vad jag kan göra med dom ca 10 miljarder äpplen somm finns kvar.
 
Äppelsaft

*3liter klyftade äpplen
*3liter vatten
*1,5 tsk citronsyra
*1 tsk natriumbensoat
*3dl socker
 
Lägg klyftade äpplen och vatten i en hink. Spara en del av vattnet och blanda med citronsyra och natriumbensoat och häll sen i hinken. Låt stå i tre dygn, rör om ibland. Sila av vätskan och blanda med socker tills det löst sig, häll sedan på flaskor. Går bra att frysa i plastflaskor.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: